Tuossa aikojen kuluessa on tullut katseltua ja ihmeteltyä lähinnä Suomen, -viimeisten kahdensadan vuoden tapahtumista ja väitöksistä niitten syntyyn.
Suomihan valtiona alkoi muodostumaan 1809 venäjän kuvernementtinä kohti nykyistä olomuotoaan ja alkaen 1917 itsenäisenä tasavaltana.
Joissakin kirjoituksissa Suomen syntymis ajankohtana pidetään Porvoon "valtiopäiviä", kuitenkaan minkäänlaista päätäntävaltaa sen aikuisilla valtiopäivillä ei voinut olla. Voivathan toisaalta niihin osallistuneet säädyt: papisto, porvaristo ja talompojat vannoa keisarille uskollisuutta, vain omasta puolestaan.
Aikanaan Ruotsi-suomen suurvaltiossa oli säätyjä ainakin neljä: Aatelisto, papisto, porvarit ja talompojat, "valtiopäiviin" osallistuneitten nimiluettelosta voi kuka tahansa lukea, ettei osallistujien nimien alussa esiinny: Von, Af ynnä muita ateluuteen viittaavia arvonimiä. Porvoon "valtiopäiviltä" puuttui kait muitten "kiireittensä" vuoksi kokonaan aatelisten sääty, vaikka sen aikaisista maakirjoista voi päätellä, että Ruotsi-Suomen aatelisto omisti suomen maaperästä reilusti yli puolet. Näillä tiedoilla voi varsin hyvällä syyllä väittää "Porvoon valtiopäiviä joittenkin "kuppikuntien" keskinäisiksi ryyppäjäisiksi. Siihen aikaan äänivalta jakaantui manttaalien mukaan, ja kenelläkään ryyppäjäisiin osallistuneella manttaalit olivat suomenniemellä kovin vähäiset. Kokouksesta puuttuivat kokonaan eteläisen suomen suurelta osin omistavat aateliset. "Valtiopäivät" eivät ollenkaan olleet demokraattiset eikä lailliset, eikä niitä ollut kait sellaisiksi tarkoitettukaan? Joten tässä vanhoilla päivillään joutuu suomen historia kirjan lehtiä "uusiokäyttämään" lähinnä saunan uunin tulta avustamaan. Pyyhepaperi on nykyaikana jo "ihmis ystävällisempää"
Tietenkin venäjän valloitussodan seurauksena ruotsinmaalainen aatelisto joutui alaskirjaamaan suomenniemellä olleet omistus- ja nautinta oikeutensa. Meni pitkä aika, ennen kun suomen-ruotsalaiset maanomistajat pääsivät lopulta jäljellejääneitä omistuksiaan nautitsemaan ja että saivat omistuskirjat mailleen.
Jatkuu seuraavalla kerralla.
tiistai 11. maaliskuuta 2008
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)